Close

Waarom moet ik zolang op mijn bestelling wachten?

Geplaatst op: jul 9, 2021 | Auteur: Sharon De Lille

Het zal u waarschijnlijk niet ongekend in de oren klinken, maar een langere levertermijn en hogere prijzen vooral dan voor artikelen die gemaakt zijn van hout of staal, zijn de nieuwe tendens geworden. Ook al proberen sommige bedrijven zich onterecht achter het excuus “covid” te verstoppen om zo minder goede service te leveren, we mogen ook niet blind zijn voor het feit dat de pandemie een stevige aardschok heeft veroorzaakt in de wereld en niet alleen op medisch en menselijk vlak. Ook de economie lijdt hieronder.

Waarom moet ik zolang op mijn bestelling wachten?

Staalprijs stijgt door staalschaarste.

Covid-19 is niet de eerste en enige oorzaak van de huidige problematiek omtrent langere levertermijn en hogere prijzen voor grondstoffen. Maar het is wel de factor die ervoor gezorgd heeft dat de situatie momenteel oncontroleerbaar is.

Jaren terug was de tendens van een lage staalprijs de norm. Dit leidde tot een aankoop en import vanuit China die enerzijds de prijs van het staal dus deed dalen, maar daarnaast ook ervoor zorgde dat vele staalfabrieken in Europa de deuren sloten en alles uitbesteedde aan China. De Europese Unie heeft dit willen beperken door importlimieten in te voeren die de invoer van staal van buiten de Europese Unie zou limiteren.

Dit gaf ons een nieuw model van handel voeren in staal: beperkte invoer van buiten de Europese Unie in combinatie met een beperkt aantal Europese fabrieken van staal. Dit werd min of meer onder controle gehouden, ook al was er al enige onrust en een stijgende tendens van de staalprijzen hierdoor.

In maart 2020 bij de uitbraak van de pandemie door het covid-19 coronavirus werd de productie en levering van primaire grondstoffen volledig verstoord. Bij de eerste lockdown werden alle lopende bestellingen op hold gezet en nieuwe bestellingen werden uitgesteld of geannuleerd. Met andere woorden fabrieken lagen stil door het bijna volledig stilvallen van de wereldeconomie. Nadat verschillende landen stilletjes aan terug begonnen op te starten nadat het virus min of meer onder beperkte controle was, werden alle fabrieken terug opgestart. Dit hield in dat alle lopende bestellingen en bijkomende nieuwe bestellingen tegelijk moesten afgehandeld worden. Wat hield dit in? De aanwezige stock van primaire grondstoffen werd in een recordtijd volledig uitgeput.

En nu speelt de combinatie van gelijktijdige opstart van fabrieken door Corona en de europese normen op het vlak van import een fatale mix. Europese fabrieken zijn in beperkt aantal aanwezig waardoor deze de extra vraag niet kunnen beantwoorden en het tekort maakt het onmogelijk om te importeren. Daarnaast geven de landen die we mogen beschouwen tot de grote spelers op het vlak van staal en hout voorrang aan hun eigen fabrieken.

Dit probleem begon pas echt na de opstart na de eerste lockdown. Dit was eerst enkel te voelen bij fabrieken, maar vandaag de dag is deze chaos voelbaar tot bij de eindklant. Verdelers worden elke keer op de hoogte gebracht van een nieuwe prijsstijging. Wanneer dit normaal één à tweemaal per jaar is, worden we nu bijna maandelijks op de hoogte gebracht van een of andere prijsstijging. Fabrieken produceren aan een hogere prijs en elke tussenverdeler moet deze prijsstijging doorrekenen. De eindklant zal dus meer moeten betalen voor zijn producten.

Daarnaast hebben we te maken met een steeds langere levertermijn die ervoor zorgt dat we langer en langer moeten wachten om materiaal te kunnen uitleveren. No-stock bestellingen verdubbelen of verdriedubbelen hun levertermijn en uitgeputte voorraad wordt maar beetje bij beetje aangevuld zodat hier ook snel een langere levertermijn wordt gekoppeld.

Daarom hebben wij beslist om geen levertermijnen meer te communiceren aan de klanten, daar dit onmogelijk werk is. Fabrikanten en leverancier wijzigen deze informatie continu waardoor wij ook verplicht zijn om dit te wijzigen aan de klanten. Dit zorgt voor veel frustratie bij ons klanten en ook bij ons, daar wij er alles aan doen om goed te communiceren maar we zijn jammer genoeg niet in de mogelijkheid om dit op een goede manier te doen door externe factoren.

Wij kunnen garanderen dat alle bestellingen uiteindelijk worden afgewerkt, alleen moet er langer gewacht worden.

Binnen Esanico hebben wij speciaal een dossierbeheerder aangesteld die alle bestellingen van artikelen die enorm lijden onder dit fenomeen van dichtbij op te volgen om zo toch nog zo flexibel mogelijk te kunnen leveren en een zo goed als mogelijke communicatie na te streven.

Wij hopen dat dankzij deze uitleg wij enig begrip mogen vragen aan onze klanten voor de huidige problematiek die we ondervinden en wij kunnen enkel maar garanderen dat wij er alles aan doen om toch zo duidelijk en communicatief mogelijk te zijn, zowel op het vlak van meldingen over levertermijn als het zoveel mogelijk proberen drukken van onze prijzen.

Wij hopen dat dit snel een fenomeen uit het verleden zal zijn, maar de huidige berichtgeving doet enkel vermoeden dat dit nog een probleem zal zijn van lange duur die nog maanden of langer zal aanslepen.

Opmerkingen (0)

Geen opmerkingen

Close