Close

Wij vieren ons 10-jarig bestaan en daar is Esanico fier op!

Einde 2009 werd door het leidinggevend team van Esano bvba het zaadje geplant van een project van het bouwen en opstarten van een online webwinkel.
Vandaag de dag kan je e-commerce niet meer wegdenken uit ons dagdagelijks leven, maar 10 jaar geleden stond het online winkelen nog maar net in de startblokken. Iedereen was gewoon om alles aan te kopen in fysieke winkels. Meermaals werden onze ideeën afgedaan als toekomstmuziek dat geen succes zou kennen, maar binnen ons innovatief esanoteam voelden wij dat e-commerce echt wel dé toekomstige manier van shoppen kon worden. En inderdaad anno 2020 is online winkelen een gewoonte geworden en eerste keuze bij de jongere generaties. Ook wij hadden nooit gedacht dat het zo'n vaart zou lopen.

Zoals alle nieuwe projecten was ook dit een hobbelig parcour waar we te maken hebben gehad met succes maar ook met tegenslagen. De online techniek en e-commerce was nog maar net op gang gekomen. Dit betekende dat wij een stappenplan moesten opstellen zonder referenties uit het verleden. Al doende moesten we leren en aanpassingen doorvoeren daar waar nodig, gebaseerd op onze eigen ervaringen. Het online winkelen had daarnaast ook nog te maken met vele kinderziekten. IT-bedrijven gespecialiseerd in online websites namen de eerste projecten aan om webwinkels te bouwen, maar ook voor hen was dit een nieuwe wereld.
Kortom het bouwen van de eerste online winkel binnen Esano bvba was ineens ook het bouwen aan een nieuwe generatie van shoppen, de overgang van fysiek winkelen naar online winkelen.

Het technische IT-gedeelte van het bouwen van de webwinkel was niet de enige gedurfde stap die we moesten zetten. Indien we wensten dat e-commerce binnen Esano een succesverhaal zou worden, moesten we de leveranciers warm maken voor deze manier van handel voeren. Ons commercieel team heeft ettelijke keren samengezeten met de verschillende fabrikanten en leveranciers om hen te overtuigen dat dit project een succes zou kunnen worden. Wij zijn er dan ook in geslaagd om hen te overhalen om mee te springen op de trein van deze nieuwe trend.

Eenmaal wij het IT-gedeelte en de leverancier op dezelfde lijn hadden gekregen, moesten we nog sleutelen aan de essentie van online winkelen: de koerierdienst. In tegenstelling tot kopen in de fysieke winkel, waarbij de klant zich verplaatst naar de winkel, moesten wij nu de goederen tot bij de klant krijgen. Want dat is toch net het gemak van online winkelen? Je kunt thuis in uw zetel blijven zitten van aankoop tot ontvangst van uw bestelling. Uiteraard waren ook de koerierdiensten nog aan de beste formule aan het sleutelen om een automatisch systeem te creëren die zowel de verzender als de ontvanger tot in de perfectie ondersteunt.

In 2010 was het dan zo ver: onze eerste webwinkel werd online geplaatst.

In 2016 merkten we dat onze eerste generatie online webwinkel stilletjes aan verouderd was en nood had aan een update zowel op technisch vlak als op design. Zo ontstond de tweede generatie en werd de oorspronkelijke webwinkel in een nieuw jasje gestoken en herwerkt tot esanico.be. De essentie, de service en de klantvriendelijkheid zijn uiteraard steeds onveranderd gebleven.

10 jaar later zijn wij een vertrouwde speler als ecommerce in de categorie HVAC en doe-het-zelf. Wij zijn een Belgisch verankerd bedrijf die begeleiding voorziet bij al uw projecten. Heeft u een vraag, wenst u een offerte of wenst u technische begeleiding? Wij zijn steeds bereikbaar via al onze kanalen: chat, telefoon of email.

Esano - Esanico.be staat niet stil en wij zijn continu op een innovatieve manier naar verbetering aan het zoeken. Ons motto "Stilstaan is achteruitgaan." wordt dag na dag toegepast. Wij willen een nog betere service, nog betere prijzen en nog betere support kunnen bezorgen aan onze bestaande en toekomstige klanten. Wij hechten dan ook zeer veel belang aan feedback omdat dit voor ons dé maatstaf is om na te gaan hoe we het doen en waar we kunnen verbeteren.

Dit verhaal was uiteraard nooit mogelijk geweest zonder onze vele klanten. En daarom verdienen ook zij een welgemeende dankuwel: een dankuwel voor het vertrouwen en om ons als bedrijf te kunnen bewijzen.

Op naar de volgende 10 jaar!


Close